eerste ervaringen - Reisverslag uit Kunkujang, Gambia van José Schreuder - WaarBenJij.nu eerste ervaringen - Reisverslag uit Kunkujang, Gambia van José Schreuder - WaarBenJij.nu

eerste ervaringen

Blijf op de hoogte en volg José

06 Maart 2014 | Gambia, Kunkujang

Zo zit je dan na een jaar voorbreiden in Gambia in de kliniek! Wat een reis en wat een ervaringen nu al na 4 dagen. Het vak verpleegkunde is zo anders hier je bent eigenlijk dokter. Patient komt, luisterd, doet controles, stelt vast wat en aan de hand is en schrijft medicatie voor! Ja echt geen dokter komt daar aan te pas. Hele verantwoordelijkheid maar Fatou legt uit dat het niet anders kan omdat er te weinig dokters zijn en het is te duur vooor de meeste.
Alle mensen uit de omgeving komt hier met zijn of haar problemen. Ik heb in de 4 dagen al vanalles gezien en gedaan: zwangerschapstesten, bloedtesten, injecties geven, hiv testen uitvoeren en zwangere vrouwen gecontroleerd. Vandaag was er een vrrouw die 36 weken is dus dat word mijn eerste bevallig haha! Ik mocht naar het hartje luisteren en voelen hoe het kindje lag, erg bijzonder.

De mensen zijn erg lief voor mij en doen alles om het mij naar het zin te maken. IK mag dan ook niks doen. Iedere dag word er voor mij gekookt, gewassen en mijn kamer word schoongemaakt.
Veel mensen vanuit het dorp komen om mij te zien en zijn zo verweerd ik word geknuffeld en bijna aanbeden, beetje ongemakkelijk soms. Het contact met mijn collega's is erg goed en gezellig. Wel word er veel in hun eigen taal gesproken (wolof) waardoor ik soms geen idee heb waar het over gaat. Dit zorgt wel voor wat contact problemen omdat ik niet kan mee praten en daardoor geen contact maak. Gelukkig gaat dit de laatste tijd beter en praten ze veel engels als ik er ben. Kwestie van wennen denk ik! Ook de spreekuren worden in het wolof gedaan waardoor ze steeds moeten vertalen voor mij omdat de lokale bevolking eigenlijk niet verder komt dan hello, how are you?. Das wel effe lastig soms maar went ook wel weer!

IK heb er prima naar mijn zin hier en tot de volgende update maar weeer! Biss kissis and hugg!!

  • 06 Maart 2014 - 17:28

    Giel-jan:

    Geweldig toch! ze praten dan blijkbaar toch een andere taal dan we eerst dachten. gelukkig heb je dat boekje van Geke nog mee genomen :)

  • 06 Maart 2014 - 18:02

    Adri:

    tjonge Josee, klinkt al druk en heftig!!!!! maar mooi meis: zet um op!!!! xxxxxxxx

  • 06 Maart 2014 - 18:50

    Rienk De Vries:

    Zo dokter Quinn leuk om dit te lezen. Wedden dat het eerste meisje waarbij jij helpt met de geboorte Jose gaat heten haha. Goed te lezen dat jij het naar je zin hebt.

  • 06 Maart 2014 - 18:57

    Paps:

    Fijn om te lezen! Blij dat jij het naar je zin hebt daar.
    Kus, paps

    PS die eerste baby wordt toch wel even samen met jouw gefotografeerd toch?

  • 06 Maart 2014 - 19:08

    Carolien:

    Hey Jose. Wouw zeg. Dat is wel wat anders dan bij ons hier. Wat he jij een ervaring straks als je terug komt. Geniet er van. Dikke knuffel

  • 06 Maart 2014 - 20:10

    Marian Van Dijk - Buuf Van Geke:

    Heel duidelijk verhaal meid. Ik vind het zo tof dat je 6 maanden van an je tijd geeft en een schat aan ervaring zgaat meenemen naar huis. Bijzonder. Geniet er vooral van:) al zal het af en toe ook heftig en emotioneel zijn ......

  • 06 Maart 2014 - 21:43

    Geesje Wright:

    He lieverd , wat fijn om te lezen dat het goed gaat en dat je zo veel mag doen
    Ach en het contact komt wel, zij moeten ook wennen aan jou kost even tijd
    Maar dat gaat goed komen meid, geloof me

    Hou van je meisje dikke kus

  • 07 Maart 2014 - 00:17

    Ilona Klingenberg:

    Lieve José,

    Wat leuk om jou ervaringen te lezen!
    Je bent wel heel anders aan het werk als hier.
    Wellicht ga je nog door leren tot arts

  • 07 Maart 2014 - 10:04

    Oma:

    Hoi schat.
    Wat een leuk ver slag. En dat ik dat van uit hier kan mee maken.
    Ik ben trots op jou.
    dikke kus OMA.

  • 07 Maart 2014 - 11:22

    Denise Jägers:

    Klinkt geweldig José. leuk om je zo te kunnen volgen. Nogmaals heel veel succes!

  • 08 Maart 2014 - 02:06

    Erwin Berghuis (collega Rienk):

    Jij gaat je wel redden daar. Goed werk doe je! Als je hulp of advies nodig hebt kun je mijn ouders in Brufut bellen op 7319736. Wonen daar en zijn er nog tot ergens in mei. Zie evt. metelkaarvoorgambia.nl
    Een relaxt dagje strand: Kasumai in Bijilo. Nederlandse eigenaren Ine en Richard, gratis ligbedden en wifi. Voor een paar dalasi met een bushtaxi ben je er ;-)
    Succes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

José

Ik ben van 3 maart tot 16 augustus aan het werk in een Health Center in Kunkujang (Gambia). Ik ben sinds januari van dit jaar afgestudeerd als verpleegkundige en wil de zorg graag mee gaan maken in het mooie Afrika:)

Actief sinds 14 Jan. 2014
Verslag gelezen: 1039
Totaal aantal bezoekers 33906

Voorgaande reizen:

03 Maart 2014 - 16 Augustus 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: