Ceremonies - Reisverslag uit Kunkujang, Gambia van José Schreuder - WaarBenJij.nu Ceremonies - Reisverslag uit Kunkujang, Gambia van José Schreuder - WaarBenJij.nu

Ceremonies

Door: Jojo Gaye

Blijf op de hoogte en volg José

01 April 2014 | Gambia, Kunkujang

Hier dan mijn beloofde verslag over de twee ceremonies die ik heb mogen meemaken. Het was een naamceremonie en een bruiloft. Van beide heb ik het avondprogramma mogen meemaken. Het lijkt best wel veel op elkaar de ceremonies of zoals ze het hier noemen programs. Alle vrouwen (want het is voor vrouwen) zijn mooi aangekleed in gambiaanse jurken en hoge hakken waarmee ze lopen in het zand! Er is een bandje aanwezig die muziek maakt op traditionele instrumenten, echt geweldig, zie foto.
Er zijn zo’n 100 vrouwen aanwezig en die zitten of staan allemaal in een kringvorm in de straat van het dorpje waar de ceremonie word gehouden (zie foto’s). In die kring word er gedanst door de vrouwen waar wij in NL nog wat van kunnen leren, wat kunnen deze vrouwen dansen haha! Tussen het dansen door gebeuren er rituelen. Bij de naamceremonie (die aardig op een doping lijkt) krijgt de baby een naam toegewezen en krijgt het kindje een armbandje met zijn of haar roepnaam erop. Daarna word het kindje door de familie toegezongen en bestrooid met allerlei kruiden. Door dit ritueel word het kindje officieel opgenomen in de familie en door Allah. Daarna gaat de moeder met het kindje iedereen bij langs op te bedanken en word er daarma weer volop verder gedanst. Bij de bruiloft was in tegenstelling tot de naamceremonie een spreker aanwezig. Deze kondigde halverwege de avond aan dat de bruid kwam. Met speciale muziek werd ze onder begeleiding door de vrouwelijke kant van de familie binnengehaald. Echt een prachtig moment want ze zien er geweldig uit, zie foto’s. Ik moet bekenen ik had traantjes in de ogen!
De bruid gaat op een special voor haar ingerichte plek zittten om zo volop te kunnen genieten van haar dansende gasten. Na een uurtje gaat de bruid langs bij iedereen om een handje te geven (of zoals ik heb gedaan een foto te maken) om te bedanken.Vanuit hier gaat de bruid naar haar huwelijksnacht en kunnen de gasten weer door gaan met dansen.

Beide ceremonies zijn tot een uurtje of 23:30 uur. Op beide word rijst en soep geserveerd en speciale sap getrokken uit vruchten, erg zoet door de hoeveelheid suiker die ze er in stoppen. Het is vergelijkbaar met limonadesiroop zo dik en zoet!

Het is een ware beleving en veel gambiaanse vrouwen halen hier hun energie en lol uit om hun vaak zware en harde leven even te vergeten om zich helemaal te laten gaan op de muziek. Ik geniet met volle teugen van deze programs en hoop er nog veel meer te beleven.

• 01 April 2014 - 17:50

Giel:

Geweldig :) super leuk meissie;)

• 01 April 2014 - 18:56

Emmely :

Hey Jose,

Wat zag de bruid er mooi uit zeg en jij natuurlijk ook! Misschien moet je je zusje nog over laten komen voor een dansles van deze dames ;)

• 01 April 2014 - 19:00

Paps:

Fantastisch! en wat zie jij er ook geweldig uit meid, super!
    Dikke kus.

• 01 April 2014 - 19:29

Adri:

Hartstikke leuk meid!!!! wat een belevenis!

• 02 April 2014 - 09:35

Oma:

Ik had best wel even om het hoekje willen kijken.
    Wat maak jij toch veel, voor ons aparte dingen mee.
    Dikke kus OMA

• 02 April 2014 - 14:49

Gerry:

Wat een geweldige belevenis moet dat voor je zijn, en wat zie je er mooi uit in je gambia dress.
    Liefs gerry