leven en dood binnen een straal van 100 meter - Reisverslag uit Kunkujang, Gambia van José Schreuder - WaarBenJij.nu leven en dood binnen een straal van 100 meter - Reisverslag uit Kunkujang, Gambia van José Schreuder - WaarBenJij.nu

leven en dood binnen een straal van 100 meter

Blijf op de hoogte en volg José

05 April 2014 | Gambia, Kunkujang

Gisteren een zware en zeer spannende bevalling meegemaakt. De vrouw (meisje) van maar liefst 18 jaar kreeg haar eerste kindje. Dit gaat altijd wat langzamer omdat het nieuw is voor het lichaam en de vrouw. Gisteren was het meisje in de kliniek geweest met klachten van niet lekker voelen maar had geen koorts, braken of diaree. Haar geadviseerd rust te nemen en paracetamol gegeven. De volgende ochtend zat ze al te wachten voor de kliniek met nog steeds dezelfde klachten maar nu had ze ook wat bloedverlies. Nou zei Fatou laten we dan maar is kijken of je bevalling niet is begonnen en ja hoor na onderzoek bleek ze 2cm ontsluiting te hebben. Na de nodige uren wachten zat ze om 3 uur in de middag op 9 cm. Wij verwachte dat het kindje er wel zou zijn om 6 uur maar om 5 uur was het wel 10 cm ontsluiting maar de baarmoederhals zat nog strak om het hoofdje van de baby. Dit is normaal niet zo want bij 10 cm moet de baarmoederhals ook volledig open zijn. Hier begonnen onze eerste zorgen al. Ook was de vrouw besneden en had de baby te weinig ruimte. Na extra medicatie voor het opwekken van weeen, inknippen, veel glijmiddel, geduld, bidden en oprekken kwam om 8 uur een gezonde sterke baby ter wereld die huilde! Wat waren wij blij. De baby had stress gehad want er zat poep in het vruchwater. Ook de moeder die eigenlijk geen energie meer had en complete uitgeput was heeft het super gedaan, want ze was nog maar 18 jaar weten jullie nog! Oja waar de man is nou die is 1 jaar geleden getrouwd met haar heeft der zwanger gemaakt en is daarna vertokken voor reizen. Deze man komt over 3 of 4 jaar weer terug om is te kijken hoe het met zijn zoon is en oja zijn vrouw ook niet te vergeten. Hij maakt haar maar weer is zwanger en gaat er vervolgens weer voor 3 of 4 jaar vandoor. Dit is helaas voor veel vrouwen de keiharde waarheid in Gambia en oja ze is pas 18 jaar weten jullie nog!

Hoe sneu, ingewikkeld en verdietig de wereld ook soms in elkaar zit werd ik tijdens het schrijven van mijn blog geroepen door Fatou. 100 METER verder op was er en vrouw thuis bevallen. Wij rennen naar het huis en treven daar een gezond uitziende maar toch een dode baby boy aan! De vrouw die hem vast had was (volgens haar) een traditionele vroedvrouw nou mooi niet dus een traditionele prutser van de eerste klasse! Want deze baby had niet dood hoeven zijn het was gezond! Maar omdat de familie te broerd is om naar onze kliniek te gaan of naar een ziekenhuis om zelfs GRATIS te bevallen is deze baby nu dood. De zogenaamde vroedvrouw zei tegen Fatou: ja maar deze baby was al dood in de buik voor de bevalling! Dat was het moment waarop Fatou even flink te keer ging tegen deze oude vrouw om haar is te vertellen dat de feiten heel anders in elkaar steken en dat zij en de moeder volledig zelf verantwoordelijk zijn voor de dood van deze baby. Vervolgens zijn we weg gelopen. Fatou zegt het is hard maar die moeder zoekt het maar uit nu met haar eigen gezondheid want zij wil dit en zij kiest voor dit soort zorg, laat God dan maar bepalen wat hij doet met haar! Ik vond dit een wijs besluit en wil graag met deze wijze woorden deze toch droevige blog afsluiten.

p.s. ik vanavond heerlijk uitwaaien op het strand, wel verdiend dacht ik!

• 05 April 2014 - 17:54

Giel:

Jezus wat een verhaal, toch raar dat anno 2014 nog steeds mensen in traditionele vroedvrouwen vertrouwen i.p.v. de ervoor opgeleide mensen vind het ook n goed besluit dat ze t dan verder ook maar uit zoekt.
    Goed bezig joosje! Xxxx

• 05 April 2014 - 17:55

Adri:

toch triest.......maar het zij zo..... veel plezier meis dit weelend.

• 05 April 2014 - 22:57

Hennywijkstra:

Heb je verslag gelezen Ja dat is wel heftig hoor Maar jij maakt wel wat mee hier in ons landje gaat het heel anders toe.Hoop dat de maanden die je daar nog bent veel plezier in je werk mag vinden.
    Een groet uit Terneuzen ik ben een zusje van je oma

• 05 April 2014 - 23:37

Angelique:

tjonge wat een verhaar, Heel goed dat Fatou gezegt heeft waar het op staat! Ook voor jou heftig! Jose
    Ik ben super trots op Jou en Fatou. ook dit zijn goede leer momenten! Ja van het uitwaaien op het strand heb je verdient, geniet ervan. Liefs Angelique

• 06 April 2014 - 11:33

Paps:

Jouw verhaal grijpt wel aan hoor.. Je weet ergens dat zulke dingen gebeuren, maar zo van dichtbij... heftig hoor. Sterkte meid en waai maar lekker uut!

Maar ehhh, even geheel wat anders.... leuke ORANJE hoofddoek heb jij!
    Ben jij al iets in de WK stemming of pure coincidence...?

Knuf en kus.

• 06 April 2014 - 11:33

Paps:

Maar ehhh, even geheel wat anders.... leuke ORANJE hoofddoek heb jij!
    Ben jij al iets in de WK stemming of pure coincidence...?

Knuf en kus.

• 06 April 2014 - 12:00

OMA:

Net je verhaal gelezen.
    Schat wat maak jij veel mee.
    Zielig van het kindje.
    Als ik dit mail heb jij je uitje op het strand al gehad. (verdiend)
    KUS OMA.