Een zeer bijzonder, rare en leerzame week - Reisverslag uit Kunkujang, Gambia van José Schreuder - WaarBenJij.nu Een zeer bijzonder, rare en leerzame week - Reisverslag uit Kunkujang, Gambia van José Schreuder - WaarBenJij.nu

Een zeer bijzonder, rare en leerzame week

Blijf op de hoogte en volg José

19 Juni 2014 | Gambia, Kunkujang

Woensdag kwam ik rond een uurtje of 9 de kliniek binnen met mijn kop thee. Ik zat net rustig tot dat er een auto the compound opreed. Ik dacht dat het bevalling zou zijn maar dat was niet zo. 4 jongens droegen een andere jongen naar binnen, leek erg serieus. Toen ik het verhaal aanhoorde wist ik niet wat ik hoorde en toen ik de verwondingen ging bekijken wist ik ook niet wat ik zag!

De jongens vertelde mij dat we werken in de bouw. De jongen (gewonde) was van een hoogte van 1 verdieping naar beneden gevallen. Op de grond stond een paal waar hij met zijn intieme delen tegen aan was gevallen. Ik nam maar het besluit te gaan bekijken wat de schade was. Nou die schade was er hoor wat een horror scenario! De arme jongen van 24 jaar had ernstige wonden aan de testikels en penis. De testikels waren compleet ontveld en de penis had een dikke wond. Op het juiste moment kwam Fatou binnen en die kon ook niet geloven wat ze zag. We besloten met naar het ziekenhuis te brengen. De gaven hem een infuus en een injectie tegen te pijn. In het eerste ziekenhuis gaven we het verhaal en die zeiden gelijk Banjul! Dus jongen weer in de ambu hijsen en doorscheuren naar Banjul. Eenmaal in Banjul op de spoed kwamen al snel artsen en verpleegkundige helpen en hebben wij uitgelegd wat het geval was. Hij werd naar een aparte kamer gebracht en verschillende chirurgen (neuro, gynaecologie en algemeen) hebben het bekeken en ook zei zeiden dat ze dit nog nooit hadden gezien en met zijn allen moesten overleggen om een plan te maken. Wij hebben zo’n uurtje gewacht tot dat de chirurgen weer de kamer binnen kwamen. Ze wisten wat ze moesten doen maar konden die beloven dat alle zenuwen, spieren en vruchtbaarheid 100% zou helen. Een van de chirurgen vroeg aan mij of ik misschien aanwezig wilde zijn bij de operatie om te kijken. Dus 30 min. later stonden Fatou en ik in de operatiekamer geschrobd en steriel mee te kijken. Het was een bijzondere ervaring en de operatie heeft 80 minuten geduurd. De jongen ligt nog steeds in Banjul voor iv antibiotica en observatie.
En hele belevenis haha!

En deze is speciaal voor mijn ongeduldige vader! Paps de WK baby is er hoor om 12:00 uur in de middag werd dit jongetje van 2,7KG geboren, gezond en wel.

Het is onder bijzonder grappige omstandigheden geboren. De vrouw kwam binnen met 8CM ontsluiting. Ik heb snel Fatou gebeld en die zou zo snel mogelijk thuis komen, maar vertrouwde erop dat ik de bevalling alleen zou kunnen begeleiden als het nodig was. Bijna op datzelfde moment kwam er een man met een hevig bloedende en diepe wond binnen die gehecht moest worden. Dit was een moeilijke situatie want ik was de enige die kan hechten en bevallingen kan begeleiden. Dus ik besloot de vrouw nog is te controleren en het was nog 8 cm om 11:00 uur. Ik bekeek de situaties en voorspelde dat ze 12:00 uur zou bevallen. Ik had dus tijd om te hechten. Ik was bijna klaar met de hechtingen en verbinden toen Fatou weer thuis kwam. Ze moest erg lachen om de situatie en zei dat ik het goed had opgepakt. En jawel om 12:00 uur beviel de vrouw, haha!
Goeie afloop dus:D

  • 19 Juni 2014 - 19:18

    Paps:

    Ongeduldig? Hahahaha!
    Maar ehhh...ik heb met enigszins samengeknepen billen, ballen en testikels jouw verhaal gelezen. Arme jongen. Ik hoop dat ie UM nog goed kan gebruiken.
    Ook bijzonder verhaal (weer) over de hecht-bevalling-situatie.. Ik zie jou al kijken zo om de hoek, zo van: "lukt het nog een beetje mevrouw?" "mooi, ga ik nog ff hechten..."
    Mooi verhaal meid!
    Kus.


  • 19 Juni 2014 - 20:42

    José Schreuder:

    hahahah nou papa dat is ook echt zo gegaan hoor dat van om de hoek kijken!

  • 19 Juni 2014 - 20:43

    Kommer & Willy:

    Wat een enerverende week zeg.
    Een bevallng, een hechtingis toch van van heel andere orde dan met de jongen die binnengebracht werd. Wat een ramp zeg en wat hebben jullie goed gehandeld. Hopelijk ondervindt die jongman geen blijvende schade aan al zijn verwondingen.
    Ik zie met regelmaat mooie foto's van nieuwe wereldburgers voorbij komen, daar wordt een mens toch blij van!
    Sterkte voor de komende week!!!!!!

  • 20 Juni 2014 - 11:33

    OMA:

    Dit zeker een horror verhaal van die arme jongen.
    Het is te hopen dat het goed met hem gaat.
    Maar ook weer een mooi kindje.
    En dan ook nog hechten. Alles komt voorbij.
    Knap werk . Trotse OMA, KUS.

  • 20 Juni 2014 - 12:50

    Gerry:

    Weer een heftig verhaal José de rillingen liepen over mijn rug wat zal die man een pijn hebben gehad maar hopen dat het goed met hem afloopt. Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

José

Ik ben van 3 maart tot 16 augustus aan het werk in een Health Center in Kunkujang (Gambia). Ik ben sinds januari van dit jaar afgestudeerd als verpleegkundige en wil de zorg graag mee gaan maken in het mooie Afrika:)

Actief sinds 14 Jan. 2014
Verslag gelezen: 484
Totaal aantal bezoekers 33891

Voorgaande reizen:

03 Maart 2014 - 16 Augustus 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: