bevalling op de grond! - Reisverslag uit Kunkujang, Gambia van José Schreuder - WaarBenJij.nu bevalling op de grond! - Reisverslag uit Kunkujang, Gambia van José Schreuder - WaarBenJij.nu

bevalling op de grond!

Blijf op de hoogte en volg José

30 Juni 2014 | Gambia, Kunkujang

Graag wil ik jullie even de ervaring meedelen die Fatou en ik hebben meegemaakt gisteren avond 23:22 uur!

Rond 23:00 uur zaten wij buiten in de wind, want er was weer eens geen elektriciteit. Er kwam een man naar ons toe of we wilden komen want het zusje van zijn vrouw kon al dagen niet daar de wc. Dus wij kwamen de kliniek binnen en zagen daar een vrouw (21 jaar) op de grond liggen schreeuwen van de pijn. De manier waarop de pijn was en hoe ze praatte leek op persen tijdens een bevalling. Fatou vroeg aan haar ben je zwanger waarop zei hijgend, puffend en schreeuwt antwoordde NEE! Nou nog geen minuut later schreeuwde ze er komt wat help me help me! & Ja hoor voor Fatou en ik het wisten had ze zichzelf bevallen op de grond van een te vroeg geboren meisje! Wat een drama was dit. We moesten op de knieën om het kindje uit te zuigen en om de placenta te verwijderen. gelukkig was het baby'tje zien de ogen gezond. De vrouw bloedde flink en had een een hoge bloeddruk dus haar oxytocine geven en nifidipine onder de tong om de bloeddruk snel naar beneden te krijgen. Nadat het heftige bloedden was gestopt hebben we haar op een bed geholpen en alles verder bekeken en schoon gemaakt. We vroegen haar of ze zelf wist dat ze zwanger was. Ze wist dit en het was haar tweede kind al!!! Ze wist dus donders goed dat ze in bevalling was en heeft iedereen dus dik voor de gek gehouden en dat bijna ten koste van de baby! Wat een domme muts was dit en de zus waar ze bij logeerde was ook compleet verrast en moest nu voor de kosten opdraaien want zelf heeft ze geen cent te makken.
Misschien denken jullie dat ik hard ben voor dit meisje maar dat ben ik echt niet.Ze heeft dit alles met haar volle verstand gedaan! Als je voor de tweede keer zwanger raakt van een vreemde man, het achterhoudt, er niet naar wil om kijken ben je in mijn ogen verkeerd bezig en kun je het geen ongelukje meer noemen!

Het trieste van het hele verhaal vind ik het kindje. Ik hoop echt dat het een beetje liefde krijgt van de moeder. Gelukkig waren de zus en haar man blij dat de baby gezond was en accepteerde ze het volledig!

Wij hebben alle handelingen zonder elektriciteit en licht moeten doen!! Het was improviseren met zaklampen maar het is goed gekomen.

  • 30 Juni 2014 - 20:08

    Giel:

    WOW! Wat een avontuur :p goed bezig weer jullie twee ;)

  • 30 Juni 2014 - 20:36

    Henny Wijkstra:

    Jose je bericht weer gelezen Ja dat was niet zo leuk en dat alles zonder licht maar hoop dat alles weer goed komt. hartlijke groet van Henny

  • 30 Juni 2014 - 20:54

    Amber:

    Sja José ook dat soort dingen komen helaas voor. En ja je mag daar best hard in zijn dit soort dingen is fout en gaat doorgaans ten kostte van het kind. Wat enorm goed dat jullie het zo op hebben kunnen vangen in deze omstandigheden en laten we inderdaad hopen dat het kindje goed terecht gaat komen...

  • 30 Juni 2014 - 21:17

    Kommer:

    Hallo Jose,
    Wat een verhaal zeg en om jouw woorden te gebruiken, wat een stomme muts zeg!
    Hoop echt voor het kindje dat ze goed terecht komt in een liefdevol nest.
    I, ben nu al weer benieuwd naar je volgende verhaal, sterkte voor jullie beiden.

  • 30 Juni 2014 - 22:33

    Paps:

    Sjongejonge... Misschien moet die President eens bij jullie de "bevallingsrommel" in het donker opruimen. Beseft die gast ook eens die armoe van het niet-hebben / uitvallen van elektriciteit..
    Respect dames! Petje af.
    Johan en ik hebben afgelopen zaterdag nog wel even aan jullie gedacht. "Wij" hebben tijdens Awakenings zoveel stroom gebruikt, dat jullie er wel een jaar voldoende aan zouden hebben... Sorry.. ;-)
    Kus

  • 01 Juli 2014 - 09:20

    Annie:

    Onvoorstelbaar wat maken jullie wat mee, hoop dat alles goed komt met de baby. Wens jullie heel veel succes allemaal, groetjes Annie

  • 01 Juli 2014 - 11:35

    Jeanette:

    Ja wat een problemen met de elektriciteit daar, moet je maar in het donker werken, en het wordt alleen
    maar slechter heb ik het idee, jullie hebben geen generator. Ik heb alle bewondering en respect voor jullie, dat zo'n muts iedereen beduveld en dat ze al een kind heeft, zeer triest en zeker voor de kindertjes daar , ik hoop dat ze goed terecht komen. Veel succes met jullie bijzonder mooie werk wat jullie doen. Groetjes Jeanette Kotu

  • 01 Juli 2014 - 16:13

    Oma:

    Dat kan dus ook nog. Op de grond, geen elektriciteit.
    Wat kom je nog meer tegen.En dan het verhaal. Dat is zeker een muts.
    Als het met het kindje maar goed gaat.
    Voor jullie petje af. Kus OMA.

  • 04 Juli 2014 - 21:15

    Rienk De Vries:

    Goed gedaan meid en nee je bent niet te hard hoor. Logisch dat je zo denkt. Ben het helemaal met je eens. !!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

José

Ik ben van 3 maart tot 16 augustus aan het werk in een Health Center in Kunkujang (Gambia). Ik ben sinds januari van dit jaar afgestudeerd als verpleegkundige en wil de zorg graag mee gaan maken in het mooie Afrika:)

Actief sinds 14 Jan. 2014
Verslag gelezen: 515
Totaal aantal bezoekers 33898

Voorgaande reizen:

03 Maart 2014 - 16 Augustus 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: