Nachtje ambulance rijden! - Reisverslag uit Kunkujang, Gambia van José Schreuder - WaarBenJij.nu Nachtje ambulance rijden! - Reisverslag uit Kunkujang, Gambia van José Schreuder - WaarBenJij.nu

Nachtje ambulance rijden!

Blijf op de hoogte en volg José

11 Juli 2014 | Gambia, Kunkujang

Vannacht hebben Fatou en ik het heel druk gehad. Rond 23:00 uur kwam er een vrouw binnen in bevalling. De baby lag in dwarsligging en had al behoorlijk wat stres want er kwam ontlasting van de baby uit de moeder. Ook haar bloeddruk was ongelofelijk hoog 180/120. Wij hebben haar in de ambulance gezet en zijn haar het ziekenhuis gereden. Het was absoluut niet veilig om het baby’tje bij ons te laten bevallen. Dwarsligging heeft verschillende gevaren en zeker met een hoge bloeddruk. Wanneer de baby in dwarsligging is draait het op het momnet dat het geboren wil worden. Maar het gevaar is dat soms de baarmoeder niet volledig open is (10cm) wanneer de baby draait. Wanneer het baby’tje met het hoofdje naar beneden draait is het geen probleem om bij ons te bevallen. Nu zal de baby wachten tot de volledige ontsluiting en word het een normale bevalling. Maar wanneer de baby in stuitligging (hoofdje om hoog) gaat liggen en de baarmoeder niet volledig ontsloten is kan het hoofdje vast komen zitten en stikt het of verdrinkt het in het vruchtwater. Wanneer dit gebeurt in het ziekenhuis word er een spoedkeizersnede gedaan. Wanneer dit bij ons gebeurt overlijd het baby’tje.
Ook haar hoge bloeddruk was een probleem. Wanneer ze zou gaan persen word die nog hoger en dan kan er te veel druk op het hoofd gaan ontstaan. Het kan een hersenbloeding veroorzaken of extreem heftig bloeden na de bevallen.
Dit waren dus allemaal tekenen van een niet veilige bevalling bij ons!

Rond een uur of 00:30 uur waren we terug en zijn we naar bed gegaan. Rond een uur of half 5 belde Fatou mij op dat we een nieuwe bevalling hadden. Dit keer ging het ook weer om een ingewikkelde en risicovolle bevalling. Ze was 19 jaar, eerste baby, bloeddruk van 160/110, oedeem en ze was al 42 weken. We hebben haar een bloeddruk verlager gegeven en observeerde haar voor 30 min. Wanneer de bloeddruk dan nog steeds hoog was zouden we ook haar vervoeren naar het ziekenhuis. Na 30 min was de bloeddruk 150/120 dus weer in de ambulance naar het ziekenhuis! Het was leuk want het waren nog dezelfde verloskundige en verpleegkundige die er ook waren om half 12 toen we de eerste vrouw brachten. Het was een leuk team en wij hebben nog even lekker thee gedronken en een broodje gegeten met ze. Want het was al half 6 namelijk en dan is het tijd om te eten voor het licht word want het is Ramadan! Het was een lange nacht maar wel een hele gezellige!
Rond een uur of 8 lag ik eindelijk in mijn bed na een verfrissende douche, maar om 10 uur werd ik alweer wakker van de warmte. Ik ben lekker aan het werk gegaan tot een uur om 15:00 uur en ik heb nu een heerlijke avond vrij gekregen van Fatou, even tijd voor mijzelf!
Oja en de vrouw van de eerste baby was bevallen van een gezonde jongen die ze ons trots liet zien toen we de tweede vrouw brachten!

Mijn facebook vrienden hebben het bericht van een overleden baby’tje al voorbij zien komen. Ik zal jullie even beetje bijpraten over deze tragische gebeurtenis dinsdagavond. In de middag kwam de moeder met haar kindje van 5 maanden bij ons binnen. Het kindje had vreselijk moeite met ademhalen en ze zat vol met infecties. Fatou en ik hadden er allebei een hard hoofd in en waren bang voor wat ook is gebeurd. Wij hebben de baby een infuus gegeven en IV antibiotica. Helaas na een uurtje kwam de moeder met de baby in haar armen naar ons toe huilend. Het baby’tje was overleden in de armen van de moeder. Wij hebben het gewassen en in een doek gewikkeld en het lichaampje aan de ouders meegegeven. Het was een trieste avond!

  • 11 Juli 2014 - 20:33

    Géke:

    Het is mooi als je van zo dichtbij al deze emoties mag meemaken... of het nou verdriet of geluk is. Je wordt er een ander mens van...

  • 11 Juli 2014 - 21:39

    Mams:

    Elkaar nodig hebben en aan het eind gezamelijk eten en drinken, ook dat brengt mensen tezamen. Mooi om te lezen. Xmams

  • 11 Juli 2014 - 22:11

    Kommer:

    Wat zijn dit toch aangrijpende verhalen. Wat een indruk moet dit alles op jou maken.
    Blijdschap en verdriet, leven en dood liggen zo dicht bij elkaar.
    Sterkte voor de komende en laatste weken.

  • 14 Juli 2014 - 15:23

    Sandy:

    Beste José,
    wat geweldig wat je daar doet. Ik heb contact gehad met Fatou, en we komen in de week van 8 augustus een bezoekje aan jullie brengen. Wat ik me afvroeg is, wat kunnen jullie momenteel gebruiken wat ik misschien vanuit Nederland mee kan brengen. Als het medische dingen zijn, waar zou ik dit dan ook het beste kunnen vragen? Dan ga ik de komende weken mijn best doen, kan natuurlijk niets beloven. Het mag niet te groot en niet te zwaar zijn.
    Zou je me dan ook wat foto's kunnen sturen die ik zou mogen gebruiken om mijn brief/oproep levendiger te maken?
    Ik hoop wat van je te horen.
    Groet, Sandy

  • 14 Juli 2014 - 23:06

    José:

    Heee Sandy,

    Leuk ontmoet je mij ook nog! Zou je mij misschien je e-mail adres kunnen geven stuur ik wat foto's op en idee wat je zou kunnen meenemen.

    Groetjess


  • 17 Juli 2014 - 19:34

    Sandy:

    Hoi Jose,

    Hierbij mijn mailadres sandyjanssen@live.nl

    zijn volgens mij jou laatste dagen daar!

    Groetjes en tot snel!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

José

Ik ben van 3 maart tot 16 augustus aan het werk in een Health Center in Kunkujang (Gambia). Ik ben sinds januari van dit jaar afgestudeerd als verpleegkundige en wil de zorg graag mee gaan maken in het mooie Afrika:)

Actief sinds 14 Jan. 2014
Verslag gelezen: 528
Totaal aantal bezoekers 33902

Voorgaande reizen:

03 Maart 2014 - 16 Augustus 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: