Niet alleen medisch maar ook psychologisch! - Reisverslag uit Kunkujang, Gambia van José Schreuder - WaarBenJij.nu Niet alleen medisch maar ook psychologisch! - Reisverslag uit Kunkujang, Gambia van José Schreuder - WaarBenJij.nu

Niet alleen medisch maar ook psychologisch!

Blijf op de hoogte en volg José

25 Juni 2014 | Gambia, Kunkujang

Ik wil jullie graag even bijpraten over de kliniek. Sinds gisteren hebben we weer twee patiënten die zeker een week blijven. Een kennen jullie al maar de andere nog niet! Ik zal jullie effe bijpraten.
De gene die jullie al kende is de jongen met de zeer pijnlijke verwondingen waar mijn vorige blog over ging. Hij mocht van Banjul naar onze kliniek voor de verder behandeling. Deze bestaat uit IV med. elke 6 uur en 2x daags het verzorgen van de wonden. De wonden die gehecht zijn zien er rustig uit en het is niet geïnfecteerd gelukkig. Hij blijft bij ons tot 8 juli want dan moet hij terug naar Banjul voor het verwijderen van de hechtingen en observatie hoe de wond zich ontwikkeld. Nadat komt hij weer terug bij ons tot de wond is genezen. Hij is goed herstellende en de pijn word met de dag minder.

De andere is een vrouw met een hele triest verhaal. Ze is hier meer om psychologische redenen dan medische redenen. Deze vrouw 25 jaar kwam gisteren middag de kliniek binnen. Ze vertelde ons dat ze zwanger is maar bloed aan het verliezen was en pijn in haar buik had. Wij vreesde het ergste voor haar en na het herhalen van de zwangerschapstest bleek ze niet meer zwanger te zijn. De dokter heeft een scan gemaakt van haar buik en die was schoon. Ze heeft een miskraam gehad, helaas der tweede! Toen we vroegen of ze wel genoeg rust heeft in haar leven begon ze te huilen en kwam er een hele pijnlijke werkelijkheid over haar voor ons aan het licht. Ze verteld ons dat ze getrouwd is met een man die voor haar al twee keer is getrouwd en weer is gescheiden en 9 kinderen met die twee vrouwen heeft. Hij laat de vrouwen die bij hun kinderen en dus moet deze arme jonge vrouw de zorg dragen over 9 kinderen die niet van haar zijn! Ze verteld ons dat ze nooit rust, 24/7 werkt voor hun en dat ze geen eigen tijd heeft. Ook vertelde ze dat haar man haar als slaaf behandeld en geen respect heeft voor haar. Dit soort mannen noemen Fatou en ik de extremisten. Deze mannen hebben een hele sterke geloofsovertuiging op de verkeerde manier, ze zijn te vergelijken qua uiterlijk en innerlijk met de Taliban.
Fatou en ik besloten haar hier lekker een weekje of misschien wel twee weekje te houden om haar te laten rusten en na te laten denken over wat ze nu wil. Ze is erg verdrietig en verward. Wij verzorgen haar met veel liefde en ze vind het heerlijk hier gelukkig.
En weetje haar liefhebbende man is nog niet geweest sinds ze hier is! Als hij komt gaat Fatou de confrontatie aan met hem, word spannend!

Vandaag zijn ook alle jonge kinderen tot 1 sep. naar huis gegaan voor vakantie! dit betekent rust voor ons:D Wanneer de scholen half juli sluiten gaan ook de oudere meiden naar huis voor vakantie tot 1 sep. Het zal lekker rustig worden de laatste weken voor mij, HEERLIJK!

• 25 Juni 2014 - 19:59

Paps:

Nou, triest verhaal hoor...
    Vertroetel haar maar even fijn. Ze zal echter de bittere werkelijkheid wel weer moeten "facen"
    Waar zijn die kids dat nu? Afijn, first things first...
    Kus, Paps

• 25 Juni 2014 - 20:25

Gerry:

Hoi José
    Wat een verhaal weer,wat kunnen wij toch blij zijn dat we hier wonen als vrouw zijnde.
    Vertroetel haar maar fijn totdat ze weer terug moet.
    Liefs gerry

• 25 Juni 2014 - 21:33

Kommer :

Lieve Jose,
    Goed te horen dat het met die verwondingen van die jongen goed gaat en dat een geen infectie is bij gekomen. Hoop voor hem en natuurlijk voor jullie dat dat zich dit verder positief
    zal ontwikkelen.
    Je en dat verhaal van die jonge vrouw die de zorg over 9 kinderen heeft, echt verschrikkelijk!
    Dit verhaal staat voor vele van dergelijke verhalen. Die mannen, ik heb er geen goed woord voor over. Eerlijk gezegd denk ik niet dat hij naar de kliniek zal komen, bang voor de confrontatie en als hij toch komt zal Fatou hem echt wel de oortjes wassen. Of juist dat positief zal uitwerken, betwijfel ik ten zeerste.
    Fijn voor jou/jullie dat het op de kliniek / compound wat rustiger gaat worden, hebben jullie tenslotte wel verdiend.
    Ik wens jullie allen verder veel sterkte en wijsheid toe!

• 25 Juni 2014 - 22:09

Mams:

Jullie zijn dus nu een soort "Blijf van mijn lijf huis" voor haar. Ik hoop dat zij de rust in lijf en geest terug vindt. Maar er komt een moment dat ze weer naar huis moet.......ben bang dat er niets voor haar verandert is. Maar ze is nu bij jullie in een verzorgende en liefdevolle omgeving dat ervaart ze dus ook zo vandaar dat ze haar verhaal durft te doen dat is voor ons allen hier weer een bewijs dat jullie kanjers zijn. Heel veel liefs van mij voor jullie allen. Mams

• 25 Juni 2014 - 22:45

Henny Wijkstra:

Hallo Jose Fijn je verslag weer gelezen Jij maakt daar wel wat mee Hoop dat de jongen weer opknapt En met die jonge vrouw is wel triest gelukkig kunnen jullie haar nog even verwennen Je tijd van vertrek is in zicht daar Maar jij hebt daar wel goed werk gdaan Nu nog even genieten als het wat rustig blijfd Wens je alle goeds toe
    Hartelijke groet uit Terneuzen

• 26 Juni 2014 - 09:27

Jos Konijn:

Hoi Jose,

Veel levenservaring in een betrekkelijk korte periode, wat een verrijking voor jezelf in combinatie met het helpen van mensen die jullie steun hard nodig hebben. Top hoor wijfie!!

Ja de situatie is voor veel vrouwen niet anders dan in vele andere delen van afrika en het midden-oosten/azie waar helaas anders aan wordt gekeken tegen de rol en plek van de vrouw in het gezin. Zal je zeker een goed gevoel geven dat jullie een steentje kunnen bijdrage om dit beeld meer in balans te brengen, volhouden hoor!!

Groetjes Jos