Vervolg op mijn vorige verslag! - Reisverslag uit Kunkujang, Gambia van José Schreuder - WaarBenJij.nu Vervolg op mijn vorige verslag! - Reisverslag uit Kunkujang, Gambia van José Schreuder - WaarBenJij.nu

Vervolg op mijn vorige verslag!

Blijf op de hoogte en volg José

06 April 2014 | Gambia, Kunkujang

Na de wijze woorden is het toch niet helemaal zo gelopen al wij hadden gehoopt maar wel gedacht. Nadat onze traditionale prutser ons had weggestuurd omdat er volgens haar niks aan de hand was met de moeder kwam na twee uur de man van Fatou naar ons met de mededeling: ja ik gebruik effe de ambu hoor om die vrouw naar het ziekenhuis te brengen. Het daarop volgende gezicht van Fatou had niet veel woorden nodig, woedend was ze. Ze zei die ambu gaat nergens heen zonder mij en jose, en terecht)!
Na snel spullen bij elkaar gepakt te hebben zijn we met de ambu naar haar compound gereden, 100M verder op. Toen wij daar aan kwam werd onze gedachten op een gruwelijke wijze werkelijkheid. Wij troffen de vrouw hefige bloedend, zwetend, koud en geen boeddruk meer te horen aan. Deze vrouw heeft te veel bloed verloren. Snel een infuus er in gejaagd voor vocht en het bleek dat ze niet had gegeten de heledag dus ook snel cola laten drinken. Ze was amper aan spreek baar en dreigde ieder moment weg te vallen. Met 5 man haar in de ambulance getild. De buik was niet goed schoongemaakt want er zaten nog allemaal resten van de placenta in! Tijdens de rit naar het ziekhuis werd ze al wat beter en hadden we weer een meetbare bloeddruk, ze was buiten levensgevaar!
Fatou en ik waren kapot na dit en we hadden niet later moeten komen anders hadden we vandaag niet alleen het kindje maar ook nog de moeder verloren. En het spijt me dit te zeggen maar de gehele verantwoordelijkheid ligt bij de vrouw zelf en bij onze geweldige tradionele prutser! Ik hoop dat ze allemaal hun lesje hebben geleerd hier uit. Die tradionele prutser in ieder geval wel want die wilde ineens vanalles voor ons doen, haha!

Maar de beach heeft me weer helemaal opgeladen en die lieverds van een collega's hebben me weer aan het lachen weten te maken, zie foto’s! En vooral het oversteken is altijd enorm lachwekkend!

  • 06 April 2014 - 20:36

    Jan En Gerry:

    Heftig hoor!fijn om je toch ook te zien lachen!
    Liefs jan en gerry

  • 07 April 2014 - 08:33

    Paps:

    Ik stel mij dan het openen van een blikje cola voor tijdens zo'n "bumpy ride" hahahaha...
    Wel fijn om te lezen dat het (in ieder geval met de vrouw) weer wat beter gaat.
    Man van Fatou zit nu nog huilend in een hoekje? ;-)

  • 07 April 2014 - 16:18

    Josee:

    Haha paps hier kennen ze geen blikjes zijn glazen flesje en het gaat niet makkelijk 1 keer kwam he in der neus maar daar werd ze wel effe goed wakker van haha! Man van Fatou is niet meer geweest sinds deze dag haha oooh ze was zo kwaad:p

  • 07 April 2014 - 17:32

    Gerdo:

    Hahaha die vader van jou is me er 1 met zen wk ik ben vlij te zien en te lezen dat het allemaal goed met je gaat je doet het uitstekend en ik vind get dan ook keuk om elk verslag van deze blog te lezen kom op joos you go girl dikke X van mij

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

José

Ik ben van 3 maart tot 16 augustus aan het werk in een Health Center in Kunkujang (Gambia). Ik ben sinds januari van dit jaar afgestudeerd als verpleegkundige en wil de zorg graag mee gaan maken in het mooie Afrika:)

Actief sinds 14 Jan. 2014
Verslag gelezen: 409
Totaal aantal bezoekers 33976

Voorgaande reizen:

03 Maart 2014 - 16 Augustus 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: