nachtwerk - Reisverslag uit Kunkujang, Gambia van José Schreuder - WaarBenJij.nu nachtwerk - Reisverslag uit Kunkujang, Gambia van José Schreuder - WaarBenJij.nu

nachtwerk

Door: Jojo Gaye

Blijf op de hoogte en volg José

15 April 2014 | Gambia, Kunkujang

Na veel slapen vandaag heb ik nu effe een moment van interneten gevonden om mijn afgelopen uren met jullie te delen. Vanacht hebben we maar liefst twee bevallingen gehad! Om 22 uur zijn we naar bed gegaan want Fatou had een gevoel dat er wat ging gebeuren, nou en dat was zooo! Om 00:10 uur werd er alweer op de deur gebonkt door college met de mededeling labor. Toen ik mij snel had omgekleed en doek om mijn hoofd had gebonden kwamen Fatou en ik tegelijk de kliniek binnen. Mijn eerste reacie was you en your feelings, haha! Na wachten, wachten en wachten (waar het vak verloskunde vooral uit bestaat) kwam om 02:00 uur het eerste meisje van 2,93KG terwereld. Het was een normale bevalling die ik weer heb begeleid want het echte werk doet de vrouw!

Wat Fatou en ik niet wisten was dat tijdens de persweeen van deze vrouw er nog een andere vrouw in labor was binnengekomen die onze college op een bed een kamer voor de verloskamer had neergelegd. Toen we alles hadden opgeruimd, schoongemaakt en laatste controles hadden gedaan liep ik naar de kliniek voor de administratie maar ik schrok me echter kapot van de niet verwachte vrouw die ineens op een van de bedden lag te kreunen! Fatou hoorde mij schrikken en schrok toch zelf ook nog bij aankomst. Na uitleg van onze college hebben we eerst maar is even gekeken hoever ze was, dit bleek 6cm. Ook voelde wij dat de uterus erg dik was en dat de weeen niet erg krachtig waren, dit heeft als gevolg dat de ontsluiting lang kan duren. Fatou en ik hadden besloten bij haar in de kliniek te gaan slapen en haar om 5 uur maar weer is te controleren. Om 5 uur bleek ze nog maar 7 cm te hebben in twee en een half uur tijd (wat wij dus verwachte). Om 7 uur werden Fatou en ik wakker van haar gekreun en gesteun en hebben we haar nogmaals gecontroleerd nu leek ze 10cm ontsluiting te hebben maar de uterus hield het kindje nog steeds tegen. Ook haar weeen waren niet krachtig en voor 10cm ontsluiting zaten er te lange rust momenten tussen. Wij besloten haar een infuus te geven met een weeen opwekker. Bij de meeste vrouwen werkt dit gelijk en is de pijn continu en bevalt de vrouw vaak binnen 30 minuten. Deze vrouw had zulke slappe weeen dat er zelfs rust momenten tussen de weeen zaten, Fatou en ik moeten er erg om lachen!
Maar om half 9 kwam er weer een meisje van 2,92KG terwereld zonder enige problemen en ook deze bevalling heb ik begeleid.
Het waren twee erg rustige meisjes die het allemaal wel prima vonden in de warme buik van mama, haha!

Na 26 uur werken waren Fatou en ik gesloopt!
Foto's volgen nog


  • 15 April 2014 - 19:33

    Giel:

    Goed bezig weer schatje!

  • 15 April 2014 - 20:39

    Paps:

    Sjongejonge... mooi hoor! Hard werken.


  • 16 April 2014 - 14:47

    Manon :

    En nu naar bed jij toppertje!

  • 16 April 2014 - 16:17

    Oma:

    wat een drukte met de kleintjes.
    Er kunnen nog heel wat volgen zo lang jij daar nog bent.
    Liefs OMA

  • 20 April 2014 - 21:16

    Annelien:

    Goed bezig meis!!! Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

José

Ik ben van 3 maart tot 16 augustus aan het werk in een Health Center in Kunkujang (Gambia). Ik ben sinds januari van dit jaar afgestudeerd als verpleegkundige en wil de zorg graag mee gaan maken in het mooie Afrika:)

Actief sinds 14 Jan. 2014
Verslag gelezen: 334
Totaal aantal bezoekers 33990

Voorgaande reizen:

03 Maart 2014 - 16 Augustus 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: