Dagelijkse bezigheden - Reisverslag uit Kunkujang, Gambia van José Schreuder - WaarBenJij.nu Dagelijkse bezigheden - Reisverslag uit Kunkujang, Gambia van José Schreuder - WaarBenJij.nu

Dagelijkse bezigheden

Door: Jose

Blijf op de hoogte en volg José

22 Maart 2014 | Gambia, Kunkujang

Opstaan doe ik om 8 uur in de morgen, hoewel ik om 05:30 uur al wakker word gemaakt door de moskee en het daarop volgende luide gepraat van de mensen op the compound. In ieder geval om 8 uur sta ik dus op en maak ik mij klaar voor een dagje werken in de kliniek, die open gaat om 9 uur. Met mijn koppie koffie loop ik HELEMAAL (3 stappen) naar de kliniek. Vaak staan de eerste patienten al te wachten bij de poort. Vaak is het druk tot een uurje of 11:30 uur. Dan word er ontbeten met elkaar. Dit bestaat uit stokbrood, eigen gekweekte tomaten, wortels, uien, komkommer, paprika, kool, corn beef en niet te vergeten het belangrijkste ingredient van the compound MAYO! Het ontbijt ritueel duurt ongeveer een uurtje.
Hierna gaan we weer terug de kliniek in of hangen we wat rond onder de boom. Iets doen tussen 1 en 3 is onmogelijk vanwege de warmte. Af en toe is er een Gambiaan zo gek om in de middag door de warmte te lopen en naar de kliniek te komen. Wat ook wel is gebeurd zoals vandaag weer is dat er een auto met gierende banden komt aangereden met een zieke moeder, zus of dochter achterin. Vaak rond een uur of 4 word er gelunchd. Dit bestaat uit rijst met een saus. Daarna word er gedoucht en omgekleden voor de avond. Deze avonden bestaan sinds mijn komst vooral uit facebooken met mij als schuldige hieraan haha! Ik heb sinds mijn komst 5 meiden (collega’s) aan facebook geholpen en het is soms vechten wie er nu op mag. Wanneer er dan een achter de pc zit staat de rest van de meiden er omheen te kijken. Een leuk en grappig fenomeen die ik heb veroorzaakt en is zal fotograveren! Ik ben gek op de avonden het is altijd gezellig en gek met z’n allen. Vaak gaan we tussendoor effe naar een supermarktje om de hoek om jawel oliebollen (hier genaamd pancakes), minties (een woord dat ze gebruiken voor snoepjes) of koekjes te kopen
Wat we ook wel is doen in de avond is naar een markt zoals ik komende maandag ga doen. Naar de grote Serrekunda market!
Rond een uur of 23:00 uur ga ik vaak naar bed toe.

Dit was gewoon even een dag uit het leven van mij hier in Gambia!

P.s.
om jullie alvast warm te maken voor mijn volgende verslag ik heb morgenavond een naamceremonie! Dit gebeurd 7 dagen na de geboorte van een kindje. Op deze avond krijgt het kindje een naam van de familie op een ceremoniale wijze. Hierna word er gedanst, gepraat en gegeten. Foto’s en verslag volgen zo snel mogelijk!

  • 22 Maart 2014 - 18:40

    Adri:

    Druk druk en warm.......maar ook gezellig lees ik wel!!!! ben benieuwd naar die naam-ceromonie!

  • 22 Maart 2014 - 18:45

    Giel:

    Super leuk toch :P kleine trendsetter van me haha! Blijf het toch raar vinden van die eet tijden, ik zal al bijna neervallen als ik sochtend niks eet :) naamceremonie lijkt me gaaf!

  • 22 Maart 2014 - 19:13

    Henrieke:

    Wat leuk om jouw verslagen te lezen jose met alle rituelen erbij! Zo te lezen ben je al aardig op je plek! Veel plezier bij de naam ceremonie leuk joh.....succes verder hoor met je mooie werkzaamheden daar....we lezen je ervaringen wel weer!!!

  • 23 Maart 2014 - 00:10

    Oma.:

    wat weer een mooi verslag. En leuk die kindertjes.
    Ik kijk uit naar je volgende verslag, van de naam ceremonie.
    Kus Oma

  • 23 Maart 2014 - 01:06

    Paps:

    Heerlijk verhaal weer meid! Ik lees ze met veul plezier! Kus, n trotse paps

  • 23 Maart 2014 - 11:31

    Rienk De Vries:

    Leuk te lezen dat je al helemaal "ingeburgerd"bent en dat jij je daar goed vermaakt. Je bent daar al weer bijna 3 weken en dat is voorbij gevlogen lijkt wel. Mooi dat jij je daar ook kunt ontspannen. Allo eur

  • 23 Maart 2014 - 12:39

    Gerry:

    Weer een prachtig verhaal José,kijk uit naar de volgende en de foto's
    Liefs en een knuffel.

  • 23 Maart 2014 - 14:32

    Annie:

    Super wat je daar doet, wens je een geweldige tijd in het mooie Gambia. Groetjes van iemand die ook haar hart heeft verpand aan de lieve mensen in Gambia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

José

Ik ben van 3 maart tot 16 augustus aan het werk in een Health Center in Kunkujang (Gambia). Ik ben sinds januari van dit jaar afgestudeerd als verpleegkundige en wil de zorg graag mee gaan maken in het mooie Afrika:)

Actief sinds 14 Jan. 2014
Verslag gelezen: 413
Totaal aantal bezoekers 33967

Voorgaande reizen:

03 Maart 2014 - 16 Augustus 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: